boka boende

Vanliga frågor

frågor & svar

Inför besöket

Finns det rekommendationer för packning?

Packa i mjuka, vattentäta eller oömma väskor, då lastutrymmet i både båt och helikopter är begränsat. Flytoverall eller flytväst finns att låna på RIB-båten. Använd skor som tål väta och ta gärna med ett extra par. Packa mössa, vantar eller badkläder beroende på säsong. Badrock, handdukar, tofflor och regnkläder finns på ön.

Finns regnkläder att låna på ön?

Det finns Grundéns regnkappa, Sydväst (regnhatt) och Grundéns fiskarkläder att få låna på ön.

Har ni öppet året runt?

Våra boendepaket erbjuds april–november. För gruppbokningar, konferenser och evenemang kan hotellet bokas året runt. Sommarrestaurangen är öppen juli–augusti, vid fint väder.

Hur bokar jag vistelse?

Våra boendepaket finns tillgängliga att boka online, länk finns i menyn och längst upp i vänstra hörnet på vår hemsida. För konferens, middagar och andra typer av gruppbokningar är du varmt välkommen att kontakta oss via mail reservations@paternoster.se

Kan jag besöka ön över dagen?

Alla är välkomna i mån av plats i vår lilla gästhamn, max 2 timmars vistelse. Hamnplats kan inte bokas, och RESERVERAT-platsen är för verksamheten. För heldagsbesök, lägg till vid klipporna och betrakta ön som en naturhamn. Vänligen respektera rätten till hemfrid för våra hotellgäster. Under juli–augusti är sommarcaféet öppet vid fint väder. Aktuella öppettider uppdateras löpande på vår Instagram och Facebook. Vill du boka en dagstur med båt, kontakta våra skeppare – mer information finns under "Transport till ön".

När är hotellet öppet för gruppbokning och konferens?

Vi har möjlighet att öppna upp ön och hotellet året runt, för gruppbokning, konferens och evenemang för upp till 150 dagsgäster och 22 övernattande gäster. Bokning via mail.

När är hotellet öppet för privatgäster?

Hotellet är öppet april-november och erbjuder olika paket utifrån säsong. Du finner tillgängliga datum i vår onlinebokning. Om ditt önskade datum inte finns tillgänglighet i kalender, är du alltid välkommen att maila din förfrågan så ser vi över möjligheterna. För konferens och gruppbokning har har vi möjlighet att öppna upp ön året runt både vardagar och helger.

Om jag inte äter skaldjur/är allergisk, finns det då alternativ till mig?

Ja, vi tar alltid hänsyn till allergier och kostpreferenser. Eftersom det inte finns någon mataffär på ön, behöver vi få information senast en vecka innan din ankomst för att kunna planera inköp, och med hänsyn till logistik och transport.

Vad ingår i vistelsen?

Våra boendepaket inkluderar alltid en helhetsupplevelse med RIB-transport tur och retur, helpension (frukost, lunch och skaldjursmiddag med fyra serveringar), guidad rundvandring på ön, entré till Pater Noster fyr samt tillgång till vår bastu och varma badtunnor utomhus. På rummet finns handduk, badrock och tofflor.

Ta Dig hit

Frågor om transport

Finns flytväst ombord på båten?

Ja, det finns flytoverall eller flytoverall utifrån säsong, att låna ombord på båten. Flytväst för barn eller behov av större storlekar (XXXL) bör meddelas vid bokning. Ta gärna med mössa och vantar vid kallt väder, samt ha oömma skor ombord som tål väta. Flytväst till hund är ägarens ansvar att ta med.

Går det färja ut till Pater Noster?

Nej, det finns ingen färja. Som hotellgäst ingår RIB-transport tur och retur i vistelsen, alternativ helikopterservice mot tillkommande kostnad. Om du önskar besöka ön över dagen, bokar du dagstur med båt genom våra skeppare med garanterad hamnplats. Dessa är www.head4waves.se och www.marstrandtransport.se

Har ni reserverade parkeringsplatser på fastlandet?

Nej tyvärr, men det finns allmänna parkeringsplatser i närheten av upphämtningsplatsen. Använd Google Maps för att planera parkeringen, särskilt under högsäsong. Eftersom vi har fler gäster ombord på ribbåten, uppskattar vi att alla respekterar den överenskomna avgångstiden.

Hur bokar jag dagstur med båt?

Under sommarperioden kan du boka dagstur med båt till ön. Detta bokar du direkt via våra samarbetspartners med garanterad hamnplats. Dessa är www.head4waves.se och www.marstrandtransport.se. Mer information finner du på sidan "Transport till ön".

Hur fort går RIB båten?

Transporten är klassad som "Comfort ride" och går i önskad hastighet, gästen bestämmer. Ombord finns flytoverall, flytväst och glasögon allt utifrån säsong. Ni ombedes ta på oömma skor och medtag ett par extra ut till ön då det finns risk för vattenstänk.

Hur lång tid tar resan ut till ön med RIB?

Båtresan tar ungefär 20 minuter med RIB (en väg), oavsett om du kommer från Marstrand söderifrån eller Tjörn norrifrån.

Hur tar man sig till Pater Noster?

Våra boendepaket inkluderar RIB-transport tur och retur från Marstrand eller Rönnäng. Vi kan även ordna helikoptertransport från Säve eller Landvetter samt VIP Car Service till och från Göteborg. Pris för helikopter och biltransport på förfrågan.

Kan jag komma med egen båt som hotellgäst?

Ja, så länge det är säkert att lägga till. Vi ber er meddela oss senast tre timmar innan er planerade ankomsttid. Då hinner vi frigöra plats i hamnen, hjälpa till vid tilläggning och hälsa er välkomna. För mer information om hamnen och hur du bokar, kontakta oss via mail. Observera avbokningsvillkoren för egen båt, läs mer under "Villkor".

Kan man komma ut med egen båt över dagen?

Ja, i mån av plats och så länge det är säkert att lägga till. Gästhamnen är liten och tillåter max 2 timmar besök, det går inte att boka hamnplats. "RESERVERAT"-platsen är avsedd för verksamheten. Önskar man vara på ön för att sola och bada, ber vi dig vänligen att lägga till vid klipporna och betrakta ön som en vanlig naturhamn. Allemansrätten gäller, men även rätten till hemfrid för våra hotellgäster.

Vilka tider gäller för RIB-transporten?

I ditt boendepaket inkluderar RIB-transport tur och retur. Du kan välja mellan att åka från Marstrand kl. 12.00 eller från Rönnäng kl. 12.30. Hemresa från Pater Noster är kl. 10.30

Vilka är upphämtningsplatser för RIB?

Våra upphämtningsplatser är från antingen Marstrand (Bakom Marstrands färjeläge, på bryggan nedanför mataffären Coop Koön) eller från Rönnäng (vid sjötapp Stansvikstappen).

Vilken flygplats är närmast Pater Noster?

Landvetter flygplats, vilket är ungefär en timmes bilresa till upphämtningsplatsen i Marstrand. Vi kan arrangera privat transfer med bil till och från Marstrand, pris på förfrågan.

Är det lugnare överfart från Rönnäng än från Koön/Marstrand?

Överfart med RIB från Rönnäng (Tjörn) ger mjukare överfart, då Pater Noster-skären skuggar havet vilket kan påverka till att havet uppträder något lugnare.

frågor & svar

Vanliga frågor övrigt

Erbjuder ni konferens på ön?

Ja, vi erbjuder olika konferensmöjligheter året runt, utifrån önskemål och säsongens förutsättningar. Läs mer under "Konferens" eller maila din konferensförfrågan direkt till reservations@paternoster.se

Finns det Pater Noster-merch att köpa?

Ja, det finns möjlighet att köpa Pater Noster yogamattor, mössor, kepsar och pikétröjor tillverkade av Tencel och Seaqual Ocean Waste-material, tillsammans för ett rent hav. Vill du också vara havets ambassadör, maila oss på reservations@paternoster.se för att köpa. Tröjor finns i dam och herr, i olika storlekar.

Finns det aktivitetsutrustning att låna på ön?

Ja, på ön finns yogamattor, fiskespön, snorkelutrustning att låna. Du kan även låna polaroidkamera (film köps på plats), picknickkorgar och målarblock.

Har ni café på sommaren?

Ja, under sommaren har vi öppet vårt sommarcafé i Sjöboden. Öppet från juli till mitten av augusti, onsdag-söndag. Öppettider är kl. 11.30-16.00, lunch serveras kl. 12.00-15.00. Öppettider styrs av vädret och kan variera. Under sommaren uppdaterar kontinuerligt vi våra öppettider på vår Instagram och Facebook, följ oss gärna där.

Hur ser er meny ut i sommarcaféet?

Menyn innehåller alltid några fasta rätter och några som varierar beroende på råvaror och fångst. Fokus ligger på färsk fisk, skaldjur och lokala råvaror. Aktuell meny och öppettider uppdateras löpande på Instagram under juli-augusti, följ oss gärna där.

Serverar ni middag på Pater Noster?

Middag ingår alltid för våra hotellgäster. Önskar du besöka oss över dagen, tar vi emot middagsgäster vid sällskap om minst 6 vuxna. Vid barn i sällskapet erbjuder vi en anpassad 3-rätters barnmeny. Förbokning via mail krävs minst två veckor innan ankomst, och förbetalning sker vid bokning.

Vilken mat serveras på Pater Noster?

Vårt kök har fokus på havets delikatesser, med skaldjur, färsk fisk och tång skördad runt ön. Vi använder även råvaror från våra fyrträdgårdar samt noggrant utvalda lokala leverantörer. Vi tar självklart hänsyn till allergier och kostpreferenser, meddela oss vid bokning eller senast en vecka innan ankomst.

boknings & betalningsvillkor

Vanliga frågor gällande boknings & betalningsvillkor

Har ni resegaranti?

Vi har ordnat resegaranti hos Kammarkollegiet. Det betyder att du kan få ersättning om din resa blir inställd eller avbruten om vi skulle drabbas av insolvens.

Hur länge gäller presentkortet?

Presentkortet gäller i två år från inköpsdatum och kan användas för boendepaket samt mat och dryck i sommarrestaurangen. Presentkort gäller ej på dagsturer med båt.

Kan jag köpa presentkort?

Ja, du kan köpa presentkort via vår onlinebokning som gäller på våra boendepaket och för mat och dryck i sommarrestaurangen. Om du önskar köpa en vistelse på ett specifikt datum som presentkort, vänligen kontakta oss via mail.

Tar ni American Express?

Ja, du kan betala med American Express vid onlinebokning, via betallänk och på plats på ön.

Vad händer om det blåser för mycket och vi inte kan ta oss ut till ön?

Vi har som målsättning att ge en tydlig väderprognos med planering senast fyra dagar före ankomst, och håller alltid en god dialog med våra gäster. Det är alltid skepparen som bestämmer över sitt fartyg. Om vädret inte tillåter avfärd till Hamneskär och vår skeppare bedömer att det är omöjligt att angöra Hamneskärs hamn, erbjuds helikoptertjänst på prisförfrågan eller en innestående bokning som kan användas inom 12 månader.

Vad händer om det blåser upp så vi inte kan lämna Pater Noster?

Skulle väderläget göra det omöjligt att lämna ön enligt plan, ordnar vi så att ni kan stanna kvar i ert rum. Logikostnaden tas inte ut för den extra natten, men kostnad för mat och dryck tillkommer. Vi gör vårt bästa för att ta hand om er på ett tryggt och trevligt sätt tills överfart är möjlig. Helikoptertransport finns som alternativ mot kostnadstillägg.

Varför debiteras man vid bokning?

För att kunna planera och förbereda med hög kvalitet krävs god framförhållning. Råvaror behöver köpas in och transporteras till ön i tid – fisken ska fiskas, skaldjur fångas och tång skördas. Förskottsbetalning säkrar både din gästupplevelse och en hållbar drift.

Vilka avbokningsvillkor gäller om jag kommer med egen båt som hotellgäst?

Vid avbokning samma dag som på grund av att du inte kan använda din egen båt, debiteras hela värdet av vistelsen. Har du bokat transport via våra skeppare och de bedömer att det inte går att angöra Hamneskär på grund av väder, har du rätt till att få bokningen innestående som kan nyttjas inom ett år. Se mer information på sidan "Villkor."

Vilka är era avbokningsvillkor?

Avbokningsvillkoren varierar beroende på vistelsens typ. Du hittar all information på sidan "Villkor".

Rum & Miljö

Vanliga frågor gällande rum & miljö

Finns det baby resesäng på ön?

Det finns en resesäng och barnstol att låna.

Har varje rum egen dusch och toalett?

Nej, fyra rum har eget badrum. Övriga delar badrum med 1–2 andra rum. Det finns även utedusch på ön.

Hur många kan bo i varje rum?

Vi har nio rum med plats för 22 övernattande gäster. Sex dubbelrum (max två vuxna), två trippelrum (max två vuxna, max två barn) och mini-svit Bagarstugan för max två vuxna.

Hur många rum av vardera kategori finns på ön?

Sex dubbelrum, två trippelrum (för två vuxna och upp till två barn) och Bagarstugan Mini Svit för två vuxna. Åtta rum har Twin bed som går att separera till enkelsängar, Bagarstugan har King-size bed som inte går att separera. Vi erbjuder även Lighthouse Residence, där du bokar en privat del av Fyrmästarbostaden, perfekt för större sällskap. Maila oss för mer information.

Hur många rum och sovplatser finns på ön?

Det finns 9 rum med totalt 22 sovplatser. Sex dubbelrum för max två vuxna / Två trippelrum för max två vuxna och två barn / Bagarstugan Mini Svit för max två vuxna. Åtta av rummen har Twin bed som går att separera till enkelsängar, Bagarstugan har King-size bed som inte kan separeras. Fyra av rummen har privat badrum, resterande rum delar.

Om jag inte är hotellgäst, får jag besöka alla byggnaderna på ön?

Du är välkommen att besöka fyren och utställningen, entré betalas på plats. Övriga byggnader är för verksamheten och våra hotellgäster. Vänligen respektera deras integritet och håll avstånd till hus och gårdsplan. Allemansrätten gäller, men även rätten till hemfrid. Informationstavla finns i hamnen.

Vad har ni för konferensrum?

Ön erbjuder fyra unika konferenslokaler i historiska miljöer och olika storlekar. Läs mer om faciliteter och kapacitet under fliken 'Konferens'.

Är hotellet hundvänligt?

I våra "Fyrbiträdesrum Innergård" är hundar välkomna. För att bevara vår vackra ö som ett naturreservat, vill vi påminna om att hunden måste hållas kopplad under hela vistelsen. Vi ber också om att hunden inte tas med till allmänna ytor som Fyrmästarens vardagsrum eller matsal, där hundar inte är välkomna. Men Sjöboden är en plats där hunden är välkommen och kan koppla av. Vi vill även informera om att det är ägarens ansvar att se till att hunden har en flytväst på RIB turen. Detta är för att säkerställa en säker och trygg transport.

Photograph of Paternoster from above

Kontakt

Kontakta oss

Genom att skicka formulär godkänner du våra villkor.
Tack för ditt meddelande. Vi svarar så fort vi kan!
Oops! Det verkar som du inte fyllt i formuläret korrekt.