boka Vistelse

Vanliga frågor

frågor & svar

Inför besöket

Finns det reserverade parkeringsplatser för Pater Nosters gäster på fastlandet?

Nej, men det finns parkeringsplatser för allmänheten i närområdet kring platser för upphämtning. Se Google Maps och planera din tid för att hitta parkering, särskilt under högsäsong. Det är fler gäster ombord på ribbåten och vi uppskattar att alla respekterar överenskommen avgångstid.

Finns regnkläder att låna på ön?

Det finns Grundéns regnkappa, Sydväst (regnhatt) och Grundéns fiskarkläder att få låna på ön.

Hur många rum av vardera kategori finns på ön?

5 st dubbelrum för max 2 personer - 3 st trippelrum för max 2 vuxna och 2 barn - Bagarstugan för max 2 vuxna. Samtliga rum har dubbelsäng som går att separera till enkelsängar, förutom i Bagarstugan som inte går att separera.

Kan jag besöka ön över dagen?

Sommarcaféet är öppet från juli till mitten på augusti, när det är vackert väder. Vi lägger upp aktuella öppettider på Instagram och Facebook, följ oss där. Alla är välkomna i mån av kapacitet i vår lilla hamn, dock max 2h hamnplats. Det är en liten gästhamn och det behövs en roterande besöksmöjlighet. Det går inte att boka hamnplats. Respektera RESERVERAT platsen i hamnen, den är dedikerad till verksamheten. Önskar man vara på ön en heldag för att sola och bada ber vi dig att lägga till vid klipporna och betraktar ön som en vanlig naturhamn.

Kan jag komma med egen båt som hotellgäst?

Ja, så länge det finns plats i hamnen och det är säkert att lägga till. När du bokar hotellrum ger vi dig information om hamndjup och tips om hur man angör hamnen på bästa sätt. Vi ber er meddela oss 3h innan er planerade ankomsttid. Då hinner vi frigöra en plats i hamnen för er, hjälpa till vid tilläggning och hälsar er välkomna till ön. Notera avbokningsvillkoren.

När är hotellet öppet för gruppbokning och konferens?

Vi arrangerar gruppbokningar, konferenser och evenemang året runt för grupper upp till 150 personer.

När är hotellet öppet för privatgäster?

Vi har öppet helger april-november, under sommarperioden har vi öppet både vardagar och helger. Se tillgängliga datum i kalendern i vår onlinebokning. Om ditt önskade datum inte finns tillgängligt kalendern är du alltid välkommen att maila oss din förfrågan för att se över möjligheter. För gruppbokningar och konferens har vi öppet året runt, vardagar och helger.

Om jag inte äter skaldjur/är allergisk, finns det då alternativ till mig?

Det gör det, bara vi har mottagit information i god tid så vi hinner med all logistik gällande inköp av mat och mattransporter ut till ön. Helst gärna vill vi ha informationen senast en vecka innan ankomstdatum.

Vad ingår i vistelsen?

Vi erbjuder olika boendepaket men i er vistelse ingår alltid RIB transport t/r, frukost, middag, guidad rundvandring på ön, badrock, handduk & tofflor, bastu och uppvärmda badtunnor.

Är det lugnare överfart från Rönnäng än från Koön/Marstrand?

Överfart med RIB från Rönnäng, på Tjörn ger mjukare överfart. Pater Noster skären skuggar havet vilket påverkar havet till att uppträda något lugnare.

Är hotellet hundvänligt?

I våra Fyrbiträdesrum med utsikt mot innergården, så är hundar välkomna. För att bevara vår vackra ö som ett naturreservat, vill vi påminna om att hunden måste hållas kopplad under hela vistelsen. Vi ber också om att hunden inte tas med till allmänna ytor som Fyrmästarens vardagsrum eller matsal, där hundar inte är välkomna. Men sjöboden är en plats där hunden är välkommen och kan koppla av. Vi vill även informera om att det är ägarens ansvar att se till att hunden har en flytväst på RIB turen. Detta är för att säkerställa en säker och trygg transport.

Ta Dig hit

Frågor om transport

Dagsvisit, hur bokar jag transport till ön om jag vill besöka caféet och gå upp i fyren?

Ta direkt kontakt med öns samarbetspartners med skeppare som garanterat har hamnplats och rätt fartygsbefäl samt certifikat på båtarna. Dessa är www.head4waves.se +46 (0)709- 72 95 81 och www.marstrandtransport.se +46 (0)708 39 47 41.

Finns det rekommendationer för bagage?

Ni ombedes packa i mjuka, vattentäta eller oömma väskor, då både båten och helikopter har begränsat med lastutrymme. På RIB båten finns flytoverall/flytväst att låna. Tänk på att åka i skor som tål lite väta och packa gärna med ett par extra för ombyte på ön. Ta med mössa & vantar och badkläder, beroende på säsong.

Finns flytväst ombord på båten?

Det finns utrustning som flytoverall & flytvästar ombord i olika storlekar som lånas ut av skepparen. Flytväst för barn och behov av större storlekar som XXXL bör meddelas vid bokning. Ta gärna med mössa och vantar vid kallt väder samt ha oömma skor ombord som tål väta. Det är ägarens ansvar att ta med flytväst till hunden.

Går det färja ut till Pater Noster?

Nej, för att komma ut till oss kontaktar ni oss via mail reservations@paternoster.se eller ta direkt kontakt med öns samarbetspartners med skeppare som garanterat har hamnplats och rätt fartygsbefäl samt certifikat på båtarna. Dessa är www.head4waves.se +46 (0)709- 72 95 81 och www.marstrandtransport.se +46 (0)708 39 47 41.

Hur fort går RIB båten?

Transporten går i önskad hastighet – gästen bestämmer. Ombord finns flytoverall, flytväst och glasögon allt utifrån säsong. Ni ombedes ta på oömma skor och medtag ett par extra ut till ön då det finns risk för vattenstänk. Då det är fler gäster ombord uppskattar alla att man respekterar överenskommen avgångstid. Anländer man med egen bil ber vi er att planerar in extra tid för att finna parkering i området. Vid behov av större flytoveraller som XXXL önskar skepparen få ta del av vid bokning.

Hur lång tid tar resan ut till ön med RIB?

Ön ligger ca 15-20min med RIB oavsett om du kommer från Tjörn norrifrån eller Marstrand söderifrån.

Hur tar man sig till Pater Noster?

Du kan välja mellan RIB båt från Marstrand eller Rönnäng alternativt helikopterservice från Säve flygplats/Landvetter flygplats. Vi arrangerar förbeställd pick up med VIP Car Service samt hotelltransport via våra samarbetspartner med skeppare som garanterat har hamnplats och rätt fartygsbefäl samt certifikat på båtarna.

frågor & svar

Vanliga frågor övrigt

Erbjuder ni konferens på ön?

Ja, vi erbjuder konferens med övernattning, konferens med aktivitet, dagskonferens och företagsevent enligt era önskemål. Konferens och gruppbokningar genomförs på ön året runt. Läs mer under "Konferens" eller maila din konferensförfrågan direkt till reservations@paternoster.se

Finns det Pater Noster tröjor att köpa?

Ja. Det finns även Pater Noster yoga mattor, mössor, kepsar och pikétröjor tillverkade av Tencel och Seaqual Ocean Waste-material. Tillsammans för ett rent hav! Vill du också vara havets ambassadör, maila oss på reservations@paternoster.se för att köpa en tröja. Finns i dam & herr i olika storlekar.

Finns det aktivitetsutrustning att låna på ön?

Det finns Pater Noster yogamattor som går att låna eller köpa för att kunna yoga på klipporna eller i fyren. Vi har fiskespön som går att låna för att pröva fiskelyckan från ön och snorkel utrustning från Poseidon som ger möjlighet att se vacker tång, fisk och skaldjur under havsytan.

Hur ser er meny ut i sommarcaféet?

Menyn består av vissa standardrätter som alltid finns och några rätter som ändras var vecka beroende på råvaror och fångst. Sommarcaféet har öppet juli-augusti.

Kan man komma ut med egen båt och få njuta av ön?

Ja, så länge det finns plats i hamnen och det är säkert att lägga till. Gästhamnen har max 2h för besök. Det är en liten gästhamn och det behövs en roterande besöksmöjlighet. Det går inte att boka hamnplats. Respektera RESERVERAT platsen i hamnen, den är dedikerad till verksamheten. Önskar man vara på ön för att sola och bada ber vi dig att lägga till vid klipporna och betraktar ön som en vanlig naturhamn.

Serverar ni middag på Pater Noster?

Ja, vi välkomnar förbokade middagsgäster i sällskap om minst 6 vuxna. Om barn är med i samma sällskap erbjuder vi en fin anpassad 3-rätters barnmeny. Vid bokning kommer vi be om förbetalning via faktura alt swish.

boknings & betalningsvillkor

Vanliga frågor gällande boknings & betalningsvillkor

Har jag samma avbokningsvillkor om jag kommer med min egna båt som när jag bokar arrangerad transport?

Nej, det har du inte. Om du anser samma dag att du inte kan nyttja din båt ut till ön Hamneskär och du avbokar din vistelse debiteras hela värdet av vistelsen exklusive dryck. Vid bokad arrangerad transport, om vår skeppare anser att det inte är lämpligt att angöra hamnen på Hamneskär p ga hård vind har gästen rätt till att få bokningen innestående och kan nyttjas vid ett senare tillfälle under ett års tid från bokningens bekräftelsedatum. Se mer information "Villkor"

Har ni resegaranti?

Vi har ordnat resegaranti hos Kammarkollegiet. Det betyder att du kan få ersättning om din resa blir inställd eller avbruten om vi skulle drabbas av insolvens.

Hur länge gäller Presentkortet?

Presentkortet gäller 2 år från inköpsdatum.

Tar ni American Express?

Ja, du kan betala bokningen med ditt American Express via betallänk och använda kortet för köp på ön.

Varför debiteras man vid bokning?

För att kunna hålla den standard vi vill erbjuda våra gäster så krävs god planering och förberedelser. Råvaror ska köpas in och transporteras ut till ön i god tid, köksmästaren behöver förberedelser - fisk ska fiskas, räkor ska trålas, kräftor ska infångas, tång ska skördas. Vi vill säkra en kulinarisk upplevelse för våra gäster lika mycket som vår egen hållbar verksamhetsdrift.

Vilka är era avbokningsregler?

Vid avbokning 60 dagar innan ankomst, debiteras 25 % avbokningens totalbelopp. Vid avbokning gjord mellan 30 dagar och 15 dagar innan ankomst, debiteras 75% av bokningens totalbelopp. Vid avbokning senare än 14 dagar innan ankomst debiteras 100% av bokningens totalbelopp. Med vårt avbeställningsskydd kan du avboka utan anledning senast 2 veckor till ankomst och få alla pengar tillbaka utom premien för avbeställningsskyddet. Om vädret inte tillåter utresa till Hamneskär och vår skeppare anser att det inte är möjligt att angöra Hamneskärs hamn erbjuds helikopterservice på prisförfrågan alternativt en innestående bokning som kan nyttjas inom 12 månader.

Rum & Miljö

Vanliga frågor gällande rum & miljö

Finns det baby resesäng på ön?

Det finns en resesäng och barnstol att låna.

Har ni öppet året runt?

Vi tar emot förfrågningar om gruppbokningar och konferenser året runt. Våra privata boendepaket är tillgängliga under april-november.

Har varje rum egen dusch och toalett?

Nej, det varierar. Bagarstugan (minisvit )har egen dusch och toalett. Lärarinnans rum (no. 6) har privat toalett och handfat i rummet, och tillgång till delat badrum med dusch. Övriga rum har access till delat badrum som delas mellan 2-3 rum. Det finns även utedusch på ön.

Hur många kan bo i varje rum?

2 vuxna och 2 barn i Fyrvaktarrum // 2 vuxna i Fyrbiträdesrum // 2 vuxna i Bagarstugan, minisvit. Vi har 9 rum med totalt 24 sovplatser.

Hur många rum och sovplatser finns på ön?

Det finns 9 rum på ön med totalt 24 sovplatser fördelat på 5st dubbelrum för max 2 vuxna / 3st familjerum för 2 vuxna och 2 barn /  Bagarstugan för 2 vuxna. Samtliga rum har Twinbed som kan separeras till 2 enkelsängar, förutom i Bagarstugan där det finns en King size bed som inte kan separeras.

Om jag inte är hotellgäst, får jag besöka alla byggnaderna på ön?

Du är välkommen att besöka fyren och dess utställning, entréavgift betalas via swish på plats. Övriga byggnader är till för verksamheten och dess övernattningsgäster. Respektera deras integritet genom att hålla avstånd till hus och gårdsplan. På ön gäller allemansrätten men även rätten till hemfrid runt byggnaderna. Informationstavla finns uppsatt i hamnen.

Vad har ni för konferensrum?

Ön har fyra olika konferensrum i olika historiska miljöer. Läs mer om faciliteterna och kapacitet under "Konferens".

Photograph of Paternoster from above

Kontakt

Kontakta oss

Genom att skicka formulär godkänner du våra villkor.
Tack för ditt meddelande. Vi svarar så fort vi kan!
Oops! Det verkar som du inte fyllt i formuläret korrekt.