BOKA RUM/paket

Vanliga frågor

frågor & svar

Inför besöket

Finns det reserverade parkeringsplatser för Pater Nosters gäster på fastlandet?

Nej, men det finns parkeringsplatser för allmänheten i närområdet kring platser för upphämtning. Se Google maps och planera din tid för att hitta parkering, särskilt under högsäsong. Det är fler gäster ombord på ribbåten och vi uppskattar att alla respekterar överenskommen avgångstid.

Hur många rum av vardera kategori finns på ön?

9 rum totalt 24 sovplatser. Rummen är fördelade på följande: 3 st Fyrvaktarrum för 2 vuxna och 2 barn, 5 st Fyrbiträdesrum för 2 vuxna, Bagarstugan för 2 vuxna

Kan jag komma med egen båt som hotellgäst?

Ja, så länge det finns plats i hamnen och det är säkert att lägga till. När du bokar hotellrum ger vi dig information om hamndjup och tips om hur man angör hamnen på bästa sätt. Vi ber er meddela oss 3h innan er planerade ankomsttid. Då hinner vi frigöra en plats i hamnen för er, hjälpa till vid tilläggning och hälsar er välkomna till ön. Notera avbokningsvillkoren.

Kan jag komma över dagen?

Sommarcaféet är öppet från 1 juli till mitten på augusti, när det är vackert väder. Vi lägger upp aktuella öppettider på Instagram och Facebook, följ oss där. Alla är välkomna i mån av kapacitet i vår lilla hamn, dock max 2h hamnplats. Det är en liten gästhamn och det behövs en roterande besöksmöjlighet. Det går inte att boka hamnplats. Respektera RESERVERAT platsen i hamnen, den är dedikerad till verksamheten. Önskar man vara på ön en heldag för att sola och bada ber vi dig att lägga till vid klipporna och betraktar ön som en vanlig naturhamn.

Om jag inte äter skaldjur och är allergisk mot det, finns det då alternativ till mig?

Det gör det, bara vi har mottagit information i god tid så vi hinner med all logistik gällande inköp av mat och mattransporter ut till ön, helst gärna vill vi ha informationen minst en vecka innan ankomstdatum.

Ska jag packa ner regnkläder eller finns det att låna på ön?

Det finns Grundéns regnkappa, Sydväst (regnhatt) och Grundéns fiskarkläder att få låna på ön.

Är det lugnare överfart från Rönnäng än från Koön/Marstrand?

Överfart med RIB från Rönnäng, på Tjörn ger mjukare överfart. Pater Noster skären skuggar havet vilket påverkar havet till att uppträda något lugnare.

Ta Dig hit

Frågor om transport

Dagsvisit, hur bokar jag transport till ön om jag vill besöka caféet och gå upp i fyren?

Ta direkt kontakt med öns samarbetspartners med skeppare som garanterat har hamnplats och rätt fartygsbefäl samt certifikat på båtarna. Dessa är www.head4waves.se +46 (0)709- 72 95 81 och www.marstrandtransport.se +46 (0)708 39 47 41. I sommar under 1 juli - 15 augusti erbjuder vi dagsturer till ön, vilket kan bokas direkt på vår bokningsida under 'Dagspaket'.

Flytutrustning ombord, får man låna det på båten?

Det finns utrustning som flytoverall & flytvästar ombord i olika storlekar som lånas ut av skepparen. Barn flytväst och större storlekar som XXXL bör meddelas antal vid bokning. Ta gärna med mössa och vantar vid kallt väder samt ha oömma skor ombord som tål väta. Det är ägarens ansvar att ta med flytväst till hunden.

Går det färja ut till Pater Noster

Nej, för att komma ut till oss kontaktar ni oss via mail reservations@paternoster.se eller ta direkt kontakt med öns samarbetspartners med skeppare som garanterat har hamnplats och rätt fartygsbefäl samt certifikat på båtarna. Dessa är www.head4waves.se +46 (0)709- 72 95 81 och www.marstrandtransport.se +46 (0)708 39 47 41.

Hur fort går RIB båten?

Transporten går i önskad hastighet – gästen bestämmer. Ombord finns flytoverall, flytväst och glasögon allt utifrån säsong. Ni ombedes ta på oömma skor och medtag ett par extra ut till ön då det finns risk för vattenstänk. Då det är fler gäster ombord uppskattar alla att man respekterar överenskommen avgångstid. Anländer man med egen bil ber vi er att planerar in extra tid för att finna parkering i området. Vid behov av större flytoveraller som från 4xXL önskar skepparen få ta del av vid bokning.

Hur lång tid tar resan ut till ön med RIB?

Ön ligger ca 15-20min med RIB oavsett om du kommer från Tjörn norrifrån eller Marstrand söderifrån.

Hur tar man sig till Pater Noster?

Man kan välja mellan helikopter service från Säve flygplats alt Landvetter flygplats eller med RIB båt till ön från Marstrand eller Rönnäng. Vi arrangerar förbeställd hotelltransport via våra samarbetspartner med skeppare som garanterat har hamnplats och rätt fartygsbefäl samt certifikat på båtarna.

Måste jag packa i speciella väskor för RIB och helikopter?

Ni ombedes packa i mjuka, vattentäta eller oömma väskor för både båt och helikopter har begränsat med lastutrymme.

frågor & svar

Vanliga frågor övrigt

Finns det Pater Noster tröjor att köpa?

Ja och även lite andra saker som Pater Noster yoga mattor, mössor, kepsar och pikétröja producerade tyger i Tencel och Seaqual Ocean Waste. Tillsammans för ett rent hav! Vill du också vara havets ambassadör, maila oss på reservations@paternoster.se för att köpa en tröja. Finns i dam & herr i olika storlekar.

Finns det aktivitets utrustning att låna på ön?

Det finns Pater Noster yoga mattor som man får låna eller köpa för att kunna yoga högst upp i fyren på 32m höjd. Vi har även fiskespön som går att låna för att pröva fiskelyckan från ön.

Hur ser er meny ut i sommarcaféet?

Menyn sätts var vecka men vissa standardrätter kommer alltid att finnas, se mer information på vårt Instagram eller Facebook. Caféet öppnar i juli.

Kan man komma ut med egen båt och få njuta av ön?

Ja, så länge det finns plats i hamnen och det är säkert att lägga till. Gästhamnen har max 2h för besök. Det är en liten gästhamn och det behövs en roterande besöksmöjlighet. Det går inte att boka hamnplats. Respektera RESERVERAT platsen i hamnen, den är dedikerad till verksamheten. Önskar man vara på ön för att sola och bada ber vi dig att lägga till vid klipporna och betraktar ön som en vanlig naturhamn.

Serverar ni middag på Pater Noster?

Ja, men vi erbjuder endast 5-rätter med dryckespaket, pris från 2 500kr per person. Om barn är med i samma sällskap erbjuder vi en fin anpassad 3-rätters barnmeny inkl dryck (upp till 12 år), pris 500kr. Vid bokning kommer vi be om förbetalning via faktura alt swish.

boknings & betalningsvillkor

Vanliga frågor gällande boknings & betalningsvillkor

Har jag samma avbokningsvillkor om jag kommer med min egna båt som när jag bokar arrangerad transport?

Nej det har du inte. Om du anser samma dag att du inte kan nyttja din båt ut till ön Hamneskär och du avbokar din vistelse debiteras hela värdet av vistelsen exklusive dryck. Vid bokad arrangerad transport, om vår skeppare anser att det inte är lämpligt att angöra hamnen på Hamneskär p ga hård vind har gästen rätt till att få bokningen innestående och kan nyttjas vid ett senare tillfälle under ett års tid från bokningens bekräftelsedatum. Se mer information "Villkor"

Hur länge gäller Presentkortet?

Presentkortet gäller 2 år från inköpsdatum.

Tar ni American Express?

Ja, du kan betala bokningen med ditt American Express via betallänk och använda kortet för köp på ön.

Varför debiteras man vid bokning?

För att hålla den standard vi vill erbjuda våra gäster måste köksmästaren vara väl förberedd och råvaror köpas in och transporteras ut till ön i god tid före våra gästers ankomst. Detta kräver planering och förberedelser. Fisk ska fiskas, räkor ska trålas, kräftor ska infångas, tång ska skördas. Vi vill säkra en kulinarisk upplevelse för våra gäster lika mycket som vår egen hållbar verksamhetsdrift.

Vilka är era avbokningsregler?

Vid avbokning 60 dagar innan ankomst, debiteras 25 % avbokningens totalbelopp. Vid avbokning gjord mellan 30 dagar och 15 dagar innan ankomst, debiteras 75% av bokningens totalbelopp. Vid avbokning senare än 14 dagar innan ankomst debiteras 100% av bokningens totalbelopp. Med vårt avbeställningsskydd kan du avboka utan anledning senast 2 veckor till ankomst och få alla pengar tillbaka utom premien för avbeställningsskyddet. Om vädret inte tillåter utresa till Hamneskär och vår skeppare anser att det inte är möjligt att angöra Hamneskärs hamn erbjuds helikopterservice på prisförfrågan alternativt en innestående bokning som kan nyttjas inom 12 månader.

Rum & Miljö

Vanliga frågor gällande rum & miljö

Finns det baby resesäng på ön?

Det finns en resesäng och barnstol att låna.

Har varje rum egen dusch och toalett?

Det varierar lite. Bagarstugan har egen dusch och toalett, övriga rum har access till delat badrum. Det är 2-3 rum per badrum. Lärarinnans rum no.6. på övervåningen har handfat och toalett i rummet, men givetvis också access till dusch. Det finns även utedusch på ön.

Hur många kan bo i varje rum?

Max två vuxna och två barn i ett Fyrvaktarrum, max två vuxna i Fyrbiträdesrum och i Bagarstugan. Vi har 9 rum med totalt 24 sängplatser.

Hur många rum finns det på ön och hur många sovplatser?

9 rum finns på ön i kategorier som Fyrvaktarrrum för max 4 personer - Fyrbiträdesrum för max 2 personer - Bagarstugan för max 2 personer. Totalt finns 24 sovplatser.

Om jag inte är hotellgäst, får jag besöka alla byggnaderna på ön?

Inte alla byggnaderna men välkommen att besöka fyren och dess utställning, man betalar entréavgift via swish på plats, övriga byggnader är till för verksamheten och dess övernattningsgäster. Respektera deras integritet genom att hålla avstånd till hus och gårdsplan. På ön gäller allemansrätten men även rätten till hemfrid runt byggnaderna.

Photograph of Paternoster from above

Kontakt

Kontakta oss

Genom att skicka formulär godkänner du våra villkor.
Tack för ditt meddelande. Vi svarar så fort vi kan!
Oops! Det verkar som du inte fyllt i formuläret korrekt.